Geographic education in terms of the Sustainable Development Goals (SDG)

Main Article Content

Melina Ivana Acosta
María Cristina Nin

Abstract

This article presents an interpretive analysis of the Geography curriculum of La Pampa province. For this, an investigation is carried out in the jurisdictional curricular materials, with the purpose of observing the contributions that the designs make to the teaching and learning of the Sustainable Development Goals (SDG). The 2030 Agenda and the SDGs proposed by the United Nations (UN) in 2015, pose a challenge to governments, companies, civil society, individual and collective social actors to work to meet the proposed goals. Education is not exempt from these challenges and, in turn, Geography, through the problematization of various themes, highlights the interest that lies in addressing the SDGs in secondary education classrooms and in the university in their interrelation with complex realities at different scales of analysis. In this sense, as professors who produce teaching materials and researchers of our own practices, from mediating with the curriculum, we must interpret them in that sense incorporating new views and transversal perspectives. Therefore, a content renewal will imply making didactic decisions for its genuine treatment in education committed to the formation of citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acosta, M. I., & Nin, M. C. (2023). Geographic education in terms of the Sustainable Development Goals (SDG). Geograficando, 19(1), e127. https://doi.org/10.24215/2346898Xe127
Section
Artículos
Author Biography

Melina Ivana Acosta, Departamento e Instituto de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina

Profesora en Geografía (Facultad de Ciencias Humanas – Universidad Nacional de La Pampa). Especialista en Educación y TIC (Ministerio de Educación de La Nación). Profesora Auxiliar regular en Residencia Docente y Auxiliar interina en Didáctica Especial de la Geografía del Departamento de Geografía. Investigadora en el Instituto de Geografía de la Facultad de Ciencias Humanas - UNLPam. Investigadora en el Instituto y Departamento de Geografía de la Facultad de Ciencias Humanas – UNLPam. Proyectos de Investigación vinculados a la enseñanza de la Geografía y el abordaje de problemáticas territoriales a escala mundial. Autora y coautora de artículos publicados en revistas nacionales e internacionales y participa en eventos científicos como expositora. Compiladora del libro “Geografía de La Pampa. La construcción del conocimiento, materiales didácticos y estrategias de enseñanza y aprendizajes para la educación secundaria” (2022). EdUNLPam y Co-autora del libro "África en la actual  geografía transnacional. Territorialidades múltiples y actores emergentes" (2021). Casa África; y en "Geografía y Enseñanza. Investigación, reflexiones y prácticas" (2019). EdUNLPam. Participa como miembro integrante de la Red de Docentes Investigadores en la enseñanza de la Geografía (REdieg). Correo electrónico: melinaacosta@humanas.unlpam.edu.ar