Compilation of Games for the Ludic Approach to environmental education
Main Article Content
Abstract
Environmental education represents a current challenge. The complexity of environmental issues, the behavioral changes required, the integration into the educational system, and the scarcity of resources present significant challenges that must be addressed to strengthen environmental education and achieve sustainable development. To this end, it is necessary to have didactic tools that support the work of educators. This article collects and analyzes various ludic resources aimed at the teaching and learning of environmental topics. The aim is to offer teachers a range of options to implement in their classes and help students tackle topics related to environmental awareness, natural resource conservation, biodiversity preservation, Sustainable Development Goals, responsible consumption, waste management, and climate change in a more engaging and meaningful way.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Alharthi, S. A., Alsaedi, O., Toups Dugas, P. O., Tanenbaum, T. J. y Hammer, J. (2018). Playing to wait: A taxonomy of idle games. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-15). https://doi.org/10.1145/3173574.3174195 DOI: https://doi.org/10.1145/3173574.3174195
Bachmann, L. (2016). Datos Ambientales De Acceso Libre en La Enseñanza. Reflexiones Acerca De Su Uso en El Nivel Medio Del Sistema Educativo Formal. Enseñanza de las Ciencias Sociales,15, 27-34. https://doi.org/10.1344/ECCSS2016.15.3 DOI: https://doi.org/10.1344/ECCSS2016.15.3
Ballent, A. (2008). El lenguaje del bibelot. En C. Barry, K. Ramacciotti y A. Valobra (Ed.), La Fundación Eva Perón y las mujeres: entre la provocación y la inclusión (pp. 179-200). Buenos Aires: Biblos.
Bilancini, E. (2023). Game-based education promotes practices supporting sustainable water use. Ecological Economics, 208. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-490913/v1 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2023.107801
Canciani, M. L. y Telias, A. (2013). Aportes teóricos conceptuales para pensar los procesos educativos en escenarios de conflicto ambiental. Revista Del IICE, 34, 111-122. https://doi.org/10.34096/riice.n34.1446
Cochero, J., Cortelezzi, A., Tarda, A. S. y Gómez, N. (2016). An index to evaluate the fluvial habitat degradation in lowland urban streams. Ecological indicators, 71, 134-144. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.06.058 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2016.06.058
Corbetta, S. y Sessano, P. (2016). La Educación Ambiental (EA) como “saber maldito”. Apuntes para la reflexión y el debate. Sustentabilidad(es), 7(23), 47-62. Recuperado de http://www.sustentabilidades.usach.cl/numero-13-ano-7-2016
Cornellà, P., Estebanell, M. y Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 5-19. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/372920
García Ríos, D. (2021). Ambientalizar la Geografía. Pleamar, Revista del Departamento de Geografía, 1, 61-82. Recuperado de http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pleamar/index
Gurevich, R. (2011). La cuestión ambiental y sus derivas educativas. En R. Gurevich (Comp.), Ambiente y Educación. Una apuesta al futuro (pp. 17-40). Buenos Aires: Paidós.
Hernández-Pérez, J., Gómez, A. y Meroño, C. (2015). Taxonomía del videojuego: un planteamiento por géneros. En Sociedad Latina de Comunicación Social (2° edición), La Pantalla Insomne (pp. 2149-2168). La Laguna, España. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/308983850_Taxonomia_del_videojuego_un_planteamiento_por_generos
Kuittinen, J., Kultima, A., Niemelä, J. y Paavilainen, J. (2007). Casual games discussion. En Proceedings of the 2007 conference on Future Play (pp. 105-112). https://doi.org/10.1145/1328202.1328221 DOI: https://doi.org/10.1145/1328202.1328221
Lane, H. C., Yi, S., Guerrero, B. y Comins, N. F. (2017). Minecraft as a sandbox for STEM interest development: Preliminary results. 25th International conference on computers in education proceedings. Recuperado de https://par.nsf.gov/biblio/10095750
Ley N° 27621 para la implementación de la Educación Ambiental Integral (2021). Honorable Congreso de la Nación Argentina. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-27621-350594/texto
Marlés-Betancourt C., Peña-Torres, P. y Pardo-Rozo, Y. Y. (2024). Gamificación como estrategia para incluir la educación ambiental en el contexto universitario: caso REHI. Revista Científica, 49(1), 13-27. https://doi.org/10.14483/23448350.21196 DOI: https://doi.org/10.14483/23448350.21196
Maubecin, C., Ferreras, A., Córdoba, S., Ferreiro, G., Baranzelli, M., Renny, M. y Paiaro. V. (2022). Vecinas invasoras: un juego didáctico para comprender cómo conquistan el mundo las plantas exóticas. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/166425
Ministerio de Educación de la Nación. (2021). Ambiente (1. ed.). Buenos Aires: autoedición. https://www.educ.ar/recursos/158110/ambiente
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado el 25 de mayo de 2024 de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Ouariachi, T., Elving, W. y Pierie, F. (2018). Playing for a Sustainable Future: The Case of We Energy Game as an Educational Practice. Sustainability, 10, 3639. https://doi.org/10.3390/su10103639 DOI: https://doi.org/10.3390/su10103639
Rouse, M. (2024). Techopedia Explains Sandbox Games. Techopedia. Recuperado de https://www.techopedia.com/definition/3952/sandbox-gaming
Sánchez Henao, L. (2017). Desarrollo de habilidades de pensamiento crítico a través del Aprendizaje basado en juegos para la Educación Ambiental en estudiantes del grado 5 de primaria (Tesis de Maestría en Educación Ambiental). Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.udca.edu.co/handle/11158/890
Salerno, K. (2013). Revisión del libro Video Games and Learning: Teaching and Participatory Culture in the Digital Age, por K. Squire. Alberta Journal of Educational Research, 59(1), 129-132. Recuperado de https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/ajer/article/view/55771/42636 DOI: https://doi.org/10.55016/ojs/ajer.v59i1.55771
Wikijuegos (s.f.). Géneros de videojuegos. Consultado el 15 de mayo de 2024 en https://videojuegos.fandom.com/es/wiki/G%C3%A9neros_de_videojuegos#Preguntas