The potential of school geography for citizenship and visual education
Main Article Content
Abstract
This article analyses the notion of public space as a curricular content from which school geography can contribute to citizenship education, and proposes visual methodologies as the didactic path for the development of teaching proposals linked to these issues. It is postulated that school geography has great potential for citizenship and political education, and can contribute to the construction of fairer and more inclusive citizenships by proposing a way of conceiving space as that which makes democratic construction possible. It is also understood that images — photographs, documentary films, maps, among others— are used in the teaching of this discipline and that they promote ways of understanding space and spatial and political experiences.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Araya Palacios, F. y Álvarez Barahona, S. (2019). Desarrollo del pensamiento geográfico y formación ciudadana: una mirada desde el espacio vivido. Signos geográficos, Boletin NEPEG de Ensino de Geografia. Goiânia-GO, 1, 2-18.
Borja, J. (2003). La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial.
Borja, J. (2011). Espacio público y derecho a la ciudad. Viento Sur: por una izquierda alternativa, 116.
Cavalcanti, L. (2009). Geografía, enseñanza de la ciudad y formación ciudadana. Investigación En La Escuela, 68, 51-61. https://doi.org/10.12795/IE.2009.i68.05
Cavalcanti, L. (2013). A cidade ensinade e a cidade vivida: encontros e reflexoes no ensino de geografía. En L. Cavalcanti (org.), Temas da geografía na escola básica (Cap. 3). Campinas, SP: Papirus.
Deutsche, R. (2008). Agorafobia. Quaderns portàtils, 12. Recuperado de https://www.macba.cat/es/aprender-investigar/publicaciones/agorafobia
Duhau, E. y Giglia, A. (2006). Vida y Muerte del espacio público. En E. Duhau y A. Giglia, La regla del desorden. Habitar la metrópoli (pp. 45-64). México: Siglo XXI.
Felliti, K. (2010). Sexualidad y reproducción en la agenda feminista de la segunda ola en la Argentina (1970-1986). Estudios Sociológicos, 28(84), 791-812.
García García, A. (2004). Miedo y privatización de los espacios públicos, ¿Hacer o deshacer la ciudad? En VII Coloquio de Geografía Urbana La ciudad y el miedo, Girona, septiembre de 2004. Recuperado de https://goo.su/JOwz9S
Gomes, P. C. C. (2013). O lugar do olhar: Elementos para uma geogra fia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Hollman, V. (2014a). Mapas, imaginarios y memoria ambiental en Argentina. Revista Geografares, Edição Especial, Janeiro-Agosto, 96-117. DOI: https://doi.org/10.7147/GEO17.8057
Hollman, V. (2014b). Los contextos de las imágenes: un itinerario metodológico para la indagación de lo visual. Espaço e Cultura, 36, 61-83. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2014.18934
Hollman, V. (2016). Ante las imágenes: los desafíos del giro visual para la geografía. Geousp- Espaço e Tempo, 20(3), 518-535. Recuperado de https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/121485/124671 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2016.121485
Hollman, V. y Lois, C. (2015). Geo-grafías. Imágenes e instrucción visual en la geografía escolar. Paidós: Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Laclau, E. (1990). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Laclau, E. y Mouffe, CH. (1987). Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Lefort, C. (1986). Democracy and political Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Massey, D. (2008). Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Barcelona, Buenos Aires y México: Paidós.
Montero, J. (2019). Hacia un giro visual en la enseñanza: una mirada sobre la cultura digital en el aula. Nota especial del Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. Recuperado de http://isep-cba.edu.ar/web/2019/05/10/hacia-un-giro-visual-en-la-ensenanza-una-mirada-sobre-la-cultura-digital-en-el-aula/
Mouffe, Ch. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Mouffe, Ch. (2013). Space, Hegemony and Radical Critique. En D. Featherstone y J. Painter (Eds.), Spatial Politics: Essays for Doreen Massey (pp. 21-32). UK: Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118278857.ch1
Nin, M. y Lorda, M. (2019). Educación geográfica y formación en ciudadanía desde la perspectiva de los derechos humanos. Revista Cardinalis, 7(13), 136-153. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/cardi/issue/current
Oliveira Jr., W. (2009). Grafar o espaço, educar os olhos. Rumo a geografias menores. Pro-Posições, Campinas, 20(3), 17-28 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300002
Risler, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires: Tinta Limón.
Rose, G. (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales. Murcia, España: Colección Ad Litteram 15, VISUM. Consejería de Educación y Cultura Instituto de Industrias Culturales y de las Artes de la Región de Murcia. Centro de Documentación de Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC).