The Patagonia Crypto Valley brand and the resignification of a global sense of place in San Martín de los Andes, Argentina
Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to exploratorily investigate the creation of a territorial brand in San Martín de los Andes (Argentina) and its implications for the (re)configuration of a global sense of place. It starts by examining the creation of the digital technology company Lemon Cash, which gave rise to the name Patagonia Crypto Valley to designate this city as an incubator for its project and as a place of innovation. The methodological approach is qualitative and included the analysis of articles in the media and in news portals specialized in the digital economy. In addition, semi-structured observations and interviews were conducted in the city. The main conclusion is that the idea of the Patagonia Crypto Valley was nourished by the intervention of actors who, with different interests and degrees of participation, were involved in the resignification of a territory as part of a set of places of innovation on a global scale.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Clarín (28 de julio de 2021). La ciudad cripto: por qué San Martín de los Andes se convirtió en el Silicon Valley de la Patagonia. Diario Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/tecnologia/silicon-valley-patagonia-san-martin-andes-ciudad-cripto_0_15tGjck1-.html
CNN Radio (21 de diciembre de 2020). Entrevista a Borja Martel Seward, cofundador de Lemon. Recuperado de https://ar.radiocut.fm/audiocut/entrevista-a-borja-martel-seward-cofundador-lemon/.
Hernández, A. (fecha 3 de enero de 2016). El Silicon Valley financiero de Europa: Crypto Valley Zug. Criptonoticias. Recuperado de https://www.criptonoticias.com/comunidad/el-silicon-valley-financiero-de-europa-crypto-valley-zug/.
García Estévez, N. (2022). El fenómeno cripto y su proyección social y publicitaria. Estudio exploratorio sobre su uso como estrategia de marca. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 9, 2-20.
González, R.; Otero, A.; Nakayama, L. y Marioni, S. (2009). Las movilidades del turismo y las migraciones de amenidad: problemáticas y contradicciones en el desarrollo de centros turísticos de montaña. Revista de Geografía Norte Grande, 44, 75-92.
iProUP (7 de octubre de 2021). Crecen pagos con cripto: ¿qué celebrities locales ya aparecen en la primera ciudad cripto del país? Diario iProUP. Recuperado de https://www.iproup.com/economia-digital/26499-lemon-famosos-ponen-su-pie-en-la-primera-ciudad-cripto.
iProUP (7 de mayo de 2021). Lemon Cash: la historia de la empresa cripto que quiere transformarse en unicornio”. Diario iProUP. Recuperado de https://www.iproup.com/startups/31308-esta-es-la-historia-de-exito-de-la-empresa-cripto-lemon-cash.
Jamele, A. (6 de mayo de 2022). Lemon: la historia de los jóvenes que crearon la primera tarjeta que reintegra las compras en Bitcoin. Forbes Argentina. Recuperado de https://www.forbesargentina.com/negocios/crypto-davos-oportunidad-industria-resetearse-foro-economico-mundial-n28217.
Krepki, D. (2022). Concepciones del mundo en el capitalismo contemporáneo: el tecno-emprendedorismo en el sector de servicios informáticos argentino. Memorias del VI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Antropología, vol. 7, pp.579-589.
Lácar Digital (2 de diciembre). En un año San Martín de los Andes sumó al menos 4 mil nuevos habitantes. Diario Lácar Digital. Recuperado de https://www.lacardigital.com.ar/en-un-ano-san-martin-de-los-andes-sumo-al-menos-4-mil-nuevos-habitantes/.
Massey, D. (2008) [2005]. For Space. Londres: SAGE Publications Ltd.
Massey, D. (2012) [1991]. “Un sentido global de lugar”. En Doreen Massey. Un sentido global de lugar, dirigido por Albet, A.; Benach, N. Barcelona: Icaria.
Mata Hernández, J. M. (2021). Fintech un ecosistema en construcción. Tecnología, innovación y competitividad, mayo-junio 2021, 28-31.
Mochi, P. (2009). Los “cluster” tecnológicos en México y Argentina: una estrategia para el desarrollo local. Territorios, 20-21, pp. 31-51.
Nogué, J. y San Eugenio Vela, J. (2017). La contribución del paisaje visual en la generación de marcas territoriales.Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 74, 143-160.
Otero, A. y González, R. (2020). “El uso del suelo en destinos turísticos de montaña con migración de amenidad y por estilos de vida”. En Rompecabezas urbano. Producción de desigualdades en ciudades de la Norpatagonia, dirigido por Perrén, J.; Casullo, F.; Padín, N. Viedma: Editorial Universitaria de la Universidad Nacional del Comahue, 319-342.
Postigo, J. (11 de mayo de 2022). Nómades digitales: San Martín de los Andes cada vez más cerca. Diario Patagonia News. Recuperado de http://patagonia-news.com.ar/sitio/2022/05/11/nomades-digitales-san-martin-de-los-andes-cada-vez-mas-cerca/.
Rojas, M. (20 de junio de 2023). San Martín tiene una oficina donde se puede aprender tecnología.Diario Río Negro. Recuperado de https://www.rionegro.com.ar/municipales/san-martin-tiene-una-oficina-donde-se-puede-aprender-tecnologia/.
Rodríguez, A. y Vicario, L. (2005). Innovación, competitividad y regeneración urbana: los espacios retóricos de la “ciudad creativa” en el nuevo Bilbao. Ekonomiaz, 58, 262-295.
Rosales, A. (2021). “Unveiling the power behind cryptocurrency mining in Venezuela: A fragile energy infrastructure and precarious labor”. Energy Research & Social Science, 79.
Sadin, E. (2021). La silicolonización del mundo: la irresistible expansión del liberalismo digital. Buenos Aires: Caja Negra.
San Eugenio Vela, J. (2013). Fundamentos conceptuales y teóricos para marcas de territorio. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 62, 189-211.
Silveira, M. L. (2007). Los territorios corporativos de la globalización. Geograficando: Revista de Estudios Geográficos, 3(3).
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra.
Vázquez Brust, A. (2015). La huella física de la economía digital y su impacto en la organización del territorio. Revista AREA - Agenda de Reflexión en Arquitectura, Diseño y Urbanismo, 21, 65-77.
Yáñez, R. (4 de octubre de 2021). Cómo será el nuevo centro tecnológico que tendrá San Martín de los Andes. Diario Minuto Neuquén. Recuperado de https://www.minutoneuquen.com/neuquen/2021/10/4/como-sera-el-nuevo-centro-tecnologico-que-tendra-san-martin-de-los-andes-298026.html.